⽇本語234
6⽉ 21⽇(⽔)
〜なら
「〜し」で⾔ってください。
What you want/how
you feel
Reason 1
Reason 2
Go home
lonely
sad
Hate Japanese
Grammar is hard
Teacher is too
strict
Must work a part-time
job
Need money
Want to buy
various things
Want to break up
Want to go home/lonely/sad
¤
うちに帰りたいです。さびしいし、か
Hate Japanese/grammar is
hard/teacher is too strict
¤
⽇本語はきらいです。ぶんぽうはむず
かしいし、先⽣は、きびしすぎる
し、、、
Must work a part-time job/no
money/want to buy various things
¤
アルバイトをしなければいけません。
お⾦がいるし、いろいろなものを買い
たいし、、、
Want to break up with my
boyfriend/he is a gangster/scary
¤
カレとわかれたいです。ヤクザだし、
⽇本語で⾔って下さい。
¤
It appears to be cold next week so I will knit a
sweater (and see how it turns out).
¤
来週はさむそうだし、セーターを
あんでみます
。
¤
This movie appears to be interesting and I will
watch it (see how it turns out).
¤
このえいが、おもしろそうだし、
⾒てみます
。
¤
This motorcycle (
バイク)appears to be no good
but I will ride it (and see how it turns out).
¤
このバイクはだめそうだけど、
のってみます
。
¤
The baby is about to cry so I will sing a song
(and see how it turns out).
¤
⾚ちゃんがなきそうだから、
うたをうたってみます
。
かんじのふくしゅう
¤
同じ料理
かんじのふくしゅう
¤
空港に着きまし
た。
かんじのふくしゅう
¤
ご飯を⾷べすぎ
て体に悪いです
よ。
かんじのふくしゅう
¤
昼から海に⾏き
ます。
かんじのふくしゅう
¤
⿃⾁でどんな料
理ができますか。
かんじのふくしゅう
¤
買い物は安かっ
たです。
かんじのふくしゅう
¤
着物は特に好き
じゃありません。
かんじのふくしゅう
¤
毎⽇同じ物を着
ています。
かんじ⼩テスト
¤
Please put your textbook, notebook, paper, etc. in your
bag.
¤
Please turn off your phone, device, etc.
かんじテストは、
後
Complex Sentence
¤
Sentence 1, Sentence 2.
¤
Sentence 1 … things happen 1
st, Reasons,
“Conditional”
¤
Sentence 2 … things happen 2
nd, Effect, things
happen under the “condition”
¤
〜て:
¤
⽇本に⾏って、買い物をするつもりです。
¤
〜から・ので:
¤
びょうきになったから、明⽇は休みます。
¤
⾬がふったので、⾏きませんでした。
¤
〜し:
¤
にほんごのじゅぎょうはおもしろくないし、今⽇はクラ
スに⾏きません。
¤
“Conditional”
Verb/Adj/N short form
+(の)なら
Verbs
いAdj.
present/affirmative
⾏く(の)なら おそい(の)なら
Past/affirmative
⾏った(の)な
ら
おそかった(の)
なら
Present/negative
⾏かない(の)
なら
おそくない(の)
なら
Past/negative
⾏かなかった
(の)なら
おそくなかった
(の)なら
Verb/Adj/N short form
+(の)なら
なAdj.+だ
Noun+
だ
Present/affirmative
元気なら
⽇本⼈なら
Past/affirmative
元気だった
(の)なら
⽇本⼈だった
(の)なら
Present/negative
元気じゃない
(の)なら
⽇本⼈じゃな
い(の)なら
Past/negative
元気じゃなかっ
た(の)なら
⽇本⼈じゃな
かった(の)
なら
ならconditional: Hypothetical
Statement
¤
S1
なら、S2
¤
If S1, then S2
¤
When S2 = present tense, S1 = hypothetical condition “if
S
1, then S
2will happen. ”
¤
⾬がふる
なら
、⾏きませんよ。
¤
ひま
なら
、⾏きますよ。
¤
あつい
なら
、休むつもりです。
¤
S2
= past tense (のに/んですが), S1 = counter-factual
“if S
1were the case, S
2would have happened (but the
actually the opposite happened).”
¤
⾬がふる
なら
、⾏かなかったのに、、、
¤
ひま
なら
、出かけたのに、、、
〜ならConditional
¤
Previous Context (the speaker
either heard this from someone
or is thinking):
¤
明⽇は、
⾬
がふりそうだな
あ、、、
¤
明⽇は
⾬
かな、、、
¤
You want to add, what would
happen if it this supposition is
true:
なら
¤
なら
: used as a “Topic” marker
¤
A: あのう、
山田先生のへや
はどこでしょうか?
¤
B:
山田先生のへや
なら
、三かいにありますよ。
¤
“if (what you are looking for/talking about
is) Prof. Yamada’s office, it is on the third
floor.”
¤
The expression before なら = topic of the
なら Conditional (speaker’s
supposition):
〜(の)なら〜
学⽣:すみません、
しつもん
があるんですが。
先⽣:”For questions, please come to my office
later.”
しつもん
なら
、後でけんきゅうしつに来て下さい。
A:
セーターを
あみたい
んです。
B: “For knitting a sweater, you should talk to
Mary. She said she likes knitting sweater.”
セーターを
あむ
(の)
なら
、メアリーさんと話し
た⽅がいいよ。メアリーさん、セーターをあむの
が好きだと⾔っていたから。
Verb/Adj/N short form
+
の
なら/
ん
なら
¤
Predicate
short form
+
の/ん
なら
¤
When the speaker has a direct
(visual/contextual) evidence,
の/
んなら is used to mark that the
situation/state is obvious to the
speaker
Verb/Adj/N plain form
+(の)なら
¤
The nominalizer
の
marks “immediacy”
((visual) evidence is
immediately available
to the speaker)
分からない
の
なら、先⽣
に聞いたほうがいいか
も???
〜の/んなら
¤
かなしい
の/ん
なら
¤
かぜをひいた
の/ん
なら
¤
やくそくをまもらない
の/ん
なら
¤
If permanent state is being
referred to, *
〜の/ん
¤
*
だめ
の/ん
なら
¤
*
へん
の/ん
なら
¤
*
しあわせ
の/ん
なら
¤
*
おとな
の/ん
なら
I can…
category
yes
no
Foreign
language
Japanese
Greek (
ギリ
シャ語)
Food you can
prepare
ramen
Tonkatsu
drive
car
Motorcycle (
バイク)
lend
textbook
notebook
I can (language/Japanese/*Greek)
¤
外国語は、
¤
⽇本語なら話せますよ。
I can (food/ramen/*Tonkatsu)
¤
料理は、
¤
ラーメンなら作れますよ。
I can (drive/car/*motorcycle)
¤
うんてんは、
¤
⾞ならできますよ。
I can (lend/textbook/*notebook)
¤
きょうかしょならかせますよ。
Counting: Days
¤
1
¤
2
¤
3
¤
4
¤
5
¤
6
¤
7
¤
8
¤
9
¤
10
¤
いちにち
¤
ふつか
¤
みっか
¤
よっか
¤
いつか
¤
むいか
¤
なのか
¤
ようか
¤
ここのか
¤
とおか
Counting: Weeks
¤
1
¤
2
¤
3
¤
4
¤
5
¤
6
¤
7
¤
8
¤
9
¤
10
¤
いっしゅうかん
¤
にしゅうかん
¤
さんしゅうかん
¤
よんしゅうかん
¤
ごしゅうかん
¤
ろくしゅうかん
¤
ななしゅうかん
¤
はっしゅうかん
¤
きゅうしゅうかん
¤
じゅっしゅうかん
Counting: Months
¤
1
¤
2
¤
3
¤
4
¤
5
¤
6
¤
7
¤
8
¤
9
¤
10
¤
いっかげつ
¤
にかげつ
¤
さんかげつ
¤
よんかげつ
¤
ごかげつ
¤
ろっかげつ
¤
ななかげつ
¤
はっかげつ
¤
きゅうかげつ
¤
じゅっかげつ
Expressions:’for # years’
¤
One year = いち
ねん
¤
Two years = に
ねん
¤
Three years = さん
ねん
¤
Four years = よ
ねん
¤
Five years = ご
ねん
…
¤
Half year = はんとし
37Frequency Expressions:
¤
#ど or *#かい
¤
How many times? = なんど/なんかい
*1, 6, 8,10
いっかい
ろっかい
はっかい
じゅっかい
“how often?” どのくらい/どのぐらい
38Frequency
/Duration
¤
3 times
a day
¤
3 weeks
a year
39↑
Time frame
↑
frequency
↑
↑
Frequency/Duration
¤
3 times
a day →
いちにち
に
さんど
¤
3 weeks
a year →
いちねんに
3しゅうかん
40↑
Time Frame
↑
frequency
Time Frame
↑
duration
↑
日本ごで いってください。
¤
Once a week
¤
Once every 4
months
¤
Twice a year
¤
3 times a week
¤
5 times in ten
months
¤
6 times in 5 years
¤
いっしゅうかんに いちど/
いっかい
¤
よんかげつに いちど/いっ
かい
¤
いちねんに にど/にかい
¤
いっしゅうかんに さんど/
さんかい
¤
じゅっかげつに ごど/ごか
い
¤
ごねんに ろくど/ろっかい
41チェンさんは、
¤
“cooks”
料理をします。
¤
“How many times a
week?
一週間に 何回 料理をし
ますか。
¤
“twice a week”
一週間に
2回 料理をします。
42リーさんは
¤
“cleans”
そうじします。
¤
“How many times
per month?
一ヶ月に 何回そうじ
をしますか。
¤
“once a month”
一ヶ月に 一回 そう
じをします。
43佐藤(さとう)さんは
¤
“read books”
本を読みます。
¤
“How many times
per year?
一年に 何回本を読み
ますか。
¤
“about 30”
一年に 三十回ぐらい
本を読みます。
44山田(やまだ)さんは
¤
“drink coffee”
コーヒーを飲みます。
¤
“How many cups a
day?
一日に 何ばい コー
ヒーを飲みますか。
¤
“about 4 or 5”
一日に 4、5はいぐら
い コーヒーを飲みま
す。
45リスニングれんしゅう1(1)
日本語234 13課 リスニング練習
1. Canvas > Japan 234A > Home > Chapter 13 > Ch. 13 Potential のファイルをつかってください。 Exchange students are making a movie. Who does which task? Why?
Names of students: タワポン キム ミゲル カリナ ジャン エド
(script) (filming) (play samurai) (play ohimesama “princess”)
Who?
Why? Can _________ can ___________ can ___________ Voice is high pitched
(playing ninja) (stylist) Who?
Why? Can ________________ can _______________
2. Canvas > Japan 234A > Home > Chapter 13 > Ch. 13 そうです のファイルをつかってください。 Which individual(s) are カリナ and タワポン talking about?
1. a. b. c. 2. a. b. c. 3. a. b. c. 4. a. b. c.
リスニングれんしゅう1(2)
日本語234 13課 リスニング練習
1. Canvas > Japan 234A > Home > Chapter 13 > Ch. 13 Potential のファイルをつかってください。 Exchange students are making a movie. Who does which task? Why?
Names of students: タワポン キム ミゲル カリナ ジャン エド
(script) (filming) (play samurai) (play ohimesama “princess”)
Who?
Why? Can _________ can ___________ can ___________ Voice is high pitched
(playing ninja) (stylist) Who?
Why? Can ________________ can _______________
2. Canvas > Japan 234A > Home > Chapter 13 > Ch. 13 そうです のファイルをつかってください。 Which individual(s) are カリナ and タワポン talking about?
1. a. b. c. 2. a. b. c. 3. a. b. c. 4. a. b. c.
リスニングれんしゅう1(3)
日本語234 13課 リスニング練習
1. Canvas > Japan 234A > Home > Chapter 13 > Ch. 13 Potential のファイルをつかってください。 Exchange students are making a movie. Who does which task? Why?
Names of students: タワポン キム ミゲル カリナ ジャン エド
(script) (filming) (play samurai) (play ohimesama “princess”)
Who?
Why? Can _________ can ___________ can ___________ Voice is high pitched
(playing ninja) (stylist) Who?
Why? Can ________________ can _______________
2. Canvas > Japan 234A > Home > Chapter 13 > Ch. 13 そうです のファイルをつかってください。 Which individual(s) are カリナ and タワポン talking about?
1. a. b. c. 2. a. b. c. 3. a. b. c. 4. a. b. c.
リスニングれんしゅう(4)
日本語234 13課 リスニング練習
1. Canvas > Japan 234A > Home > Chapter 13 > Ch. 13 Potential のファイルをつかってください。 Exchange students are making a movie. Who does which task? Why?
Names of students: タワポン キム ミゲル カリナ ジャン エド
(script) (filming) (play samurai) (play ohimesama “princess”)
Who?
Why? Can _________ can ___________ can ___________ Voice is high pitched
(playing ninja) (stylist) Who?
Why? Can ________________ can _______________
2. Canvas > Japan 234A > Home > Chapter 13 > Ch. 13 そうです のファイルをつかってください。 Which individual(s) are カリナ and タワポン talking about?
1. a. b. c. 2. a. b. c. 3. a. b. c. 4. a. b. c.
リスニングれんしゅう1(5)
日本語234 13課 リスニング練習
1. Canvas > Japan 234A > Home > Chapter 13 > Ch. 13 Potential のファイルをつかってください。 Exchange students are making a movie. Who does which task? Why?
Names of students: タワポン キム ミゲル カリナ ジャン エド
(script) (filming) (play samurai) (play ohimesama “princess”)
Who?
Why? Can _________ can ___________ can ___________ Voice is high pitched
(playing ninja) (stylist) Who?
Why? Can ________________ can _______________
2. Canvas > Japan 234A > Home > Chapter 13 > Ch. 13 そうです のファイルをつかってください。 Which individual(s) are カリナ and タワポン talking about?
1. a. b. c. 2. a. b. c. 3. a. b. c. 4. a. b. c.
リスニングれんしゅう1(6)
日本語234 13課 リスニング練習
1. Canvas > Japan 234A > Home > Chapter 13 > Ch. 13 Potential のファイルをつかってください。 Exchange students are making a movie. Who does which task? Why?
Names of students: タワポン キム ミゲル カリナ ジャン エド
(script) (filming) (play samurai) (play ohimesama “princess”)
Who?
Why? Can _________ can ___________ can ___________ Voice is high pitched
(playing ninja) (stylist) Who?
Why? Can ________________ can _______________
2. Canvas > Japan 234A > Home > Chapter 13 > Ch. 13 そうです のファイルをつかってください。 Which individual(s) are カリナ and タワポン talking about?
1. a. b. c. 2. a. b. c. 3. a. b. c. 4. a. b. c.
リスニングれんしゅう2(1)
日本語234
13課
リスニング練習
1. Canvas > Japan 234A > Home > Chapter 13 > Ch. 13 Potential のファイルをつかってください。
Exchange students are making a movie. Who does which task? Why?
Names of students: タワポン キム ミゲル カリナ ジャン エド
(script) (filming) (play samurai) (play ohimesama “princess”)
Who?
Why? Can _________ can ___________ can ___________
Voice is high pitched
(playing ninja) (stylist)
Who?
Why? Can ________________ can _______________
2. Canvas > Japan 234A > Home > Chapter 13 > Ch. 13 そうです のファイルをつかってください。
Which individual(s) are カリナ and タワポン talking about?
1. a.
b.
c.
2. a.
b.
c.
3. a.
b.
c.
4. a.
b.
c.
リスニングれんしゅう2(2)
日本語234
13課
リスニング練習
1. Canvas > Japan 234A > Home > Chapter 13 > Ch. 13 Potential のファイルをつかってください。
Exchange students are making a movie. Who does which task? Why?
Names of students: タワポン キム ミゲル カリナ ジャン エド
(script) (filming) (play samurai) (play ohimesama “princess”)
Who?
Why? Can _________ can ___________ can ___________
Voice is high pitched
(playing ninja) (stylist)
Who?
Why? Can ________________ can _______________
2. Canvas > Japan 234A > Home > Chapter 13 > Ch. 13 そうです のファイルをつかってください。
Which individual(s) are カリナ and タワポン talking about?
1. a.
b.
c.
2. a.
b.
c.
3. a.
b.
c.
4. a.
b.
c.
リスニングれんしゅう2(3)
日本語234
13課
リスニング練習
1. Canvas > Japan 234A > Home > Chapter 13 > Ch. 13 Potential のファイルをつかってください。
Exchange students are making a movie. Who does which task? Why?
Names of students: タワポン キム ミゲル カリナ ジャン エド
(script) (filming) (play samurai) (play ohimesama “princess”)
Who?
Why? Can _________ can ___________ can ___________
Voice is high pitched
(playing ninja) (stylist)
Who?
Why? Can ________________ can _______________
2. Canvas > Japan 234A > Home > Chapter 13 > Ch. 13 そうです のファイルをつかってください。
Which individual(s) are カリナ and タワポン talking about?
1. a.
b.
c.
2. a.
b.
c.
3. a.
b.
c.
4. a.
b.
c.
リスニングれんしゅう2(4)
日本語234
13課
リスニング練習
1. Canvas > Japan 234A > Home > Chapter 13 > Ch. 13 Potential のファイルをつかってください。
Exchange students are making a movie. Who does which task? Why?
Names of students: タワポン キム ミゲル カリナ ジャン エド
(script) (filming) (play samurai) (play ohimesama “princess”)
Who?
Why? Can _________ can ___________ can ___________
Voice is high pitched
(playing ninja) (stylist)
Who?
Why? Can ________________ can _______________
2. Canvas > Japan 234A > Home > Chapter 13 > Ch. 13 そうです のファイルをつかってください。
Which individual(s) are カリナ and タワポン talking about?
1. a.
b.
c.
2. a.
b.
c.
3. a.
b.
c.
4. a.
b.
c.
明⽇
¤
ぶんぽう⼩テスト(13課)
¤
14課
57
この人をしっていますか。
¤
この人は、小林(こばや
し)たけるさんです。
¤
小林さんは、2001年から
2006年まで、ホット
ドッグはや食(ぐ)いコンテ
ストの チャンピオンで
した。
¤
小林さんは、12分間に
ホットドッグを 50本
も
食べられます
。
¤
しんじられません
ね。
(しんじる “believe”)
58
¤
2001年の7月4
日、ニューヨーク州
(しゅう)コニーアイ
ランド
¤
コニーアイランドに
は、あまりきれいで
はありませんが、ゆ
うめいなゆうえんち
がありますね。行っ
た事がありますか?
59