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問題 アメリカ文学の模索時代 アメリカで育まれた独自のヒーロー像とは何か? そのヒーロー像は文学の中でどのような人物として描かれたか? アメリカ独自のヒーロー像は である そして それを元に造られたヒーローとは * ** なのだ と始めましょう 上の二点を授業中の材料を使い論証しましょう さ

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(1)

アメリカ文学の模索時代

問題

• アメリカで育まれた独自のヒーロー像とは何

か?そのヒーロー像は文学の中でどのような

人物として描かれたか?

• アメリカ独自のヒーロー像は@@@である。

そして、それを元に造られたヒーローとは*

**なのだ。と始めましょう。

• 上の二点を授業中の材料を使い論証しましょ

う。

• さいごに、最初の文をもう一度繰り返しましょ

う。

• 国が独立

• 文化的にもヨーロッパから独立すべき

Washington Irving1783-1859

• ニューヨーク生まれ。弁

護士から文筆家へ。

• 婚約者の死を経験し、

生涯独身。

• メランコリックに人生の

有為転変を眺める態度

• 作品はユーモアと古き

良きアメリカを懐かしむ

心情

• 古典主義的

アーヴィング業績

• アメリカの自然のすばらしさ

• ヨーロッパの歴史の厚み

• 空想力を刺激する材料

• ヨーロッパとアメリカの間が繋がり。

A History of New York(1809)

• ユニークな宣伝方法

• ディートリッヒ・ニッカーボッカーDietrich

Nickerbocker(ニューヨーカーの代名詞とな

)氏が「自分の日記を紛失した。見つけた人

には謝礼する」という広告を新聞に掲載。この

話が、ちまたの話題になった後、あの日記を

出版するというふれこみで、

A History of

New York(1809)を売り出す。

(2)

Dr. Seuss / ドクター・スース

ドクター・スースの伝記

• 『ドクター・スースの素

顔ー世界で愛されるア

メリカの絵本作家』彩流

社刊

• 大変ユニークな人物の

伝記。

読めばドンドン

スースファン

になります。

当時のニューヨーク

• 19世紀に東海岸最大の街

• 1784から90年までは首都

• 商業の街で、自由な雰囲気があった。

The Sketch Book

of Geoffrey Crayon

• 1829-20,33の短編集

• The Legend of Sleepy Hollow

• Rip Van Winkle

Rip Van Winkle

• 次の20年間、Catskill山中で、眠りこけていた男の物語 • 次のアドレスに英文テキストがあります。 • http://www.bartleby.com/310/2/1.html • 次のアドレスにオーディオがあり、テキストを楽しく聞くことが できます。 • http://www.kiddierecords.com/archive/week_42.htm • ネット上の英文を読むときにはPopjisyo (http://www.popjisyo.com/WebHint/Portal.aspx • )を利用すると、知らない単語を矢印で指すだけで意味が表

アメリカらしいプロット

• 近代世界における、最

初の女性家長制度の

国家、アメリカ、を自認

する国にふさわしい空

想物語。<=

(3)

• 村に帰ってみると、がみがみうるさかった女

房が死んでいる、ハッピーエンド

• 男同士の一夜の酒宴によって眠りに落ちた。

=>美女に誘惑され、人間の経験の範囲を

超えた快楽を経験する

• 息子が自分とそっくりに成長していた。

• 娘の息子の名前もリップで、娘は母親と同じ

ようなかかあ天下の女房になっていた。

“Rip Van Winkle” story

• Having nothing to do at home, and being arrived at

that happy age when a man can be idle with impunity, he took his place once more on the bench at the inn door, and was reverenced as one of the patriarchs of the village, and a chronicle of the old times “before the war.” It was some time before he could get into the regular track of gossip, or could be made to comprehend the strange events that had taken place during his torpor. How that there had been a revolutionary war—that the country had thrown off the yoke of old England—and that, instead of being a subject of his Majesty George the Third, he was now a free citizen of the United States.

• Rip, in fact, was no politician; the changes of states and empires made but little impression on him; but there was one species of despotism under which he had long groaned, and that was—petticoat government. Happily that was at an end; he had got his neck out of the yoke of matrimony, and could go in and out whenever he pleased, without dreading the tyranny of Dame Van Winkle. Whenever her name was mentioned, however, he shook his head, shrugged his shoulders, and cast up his eyes; which might pass either for an expression of resignation to his fate, or joy at his deliverance.

逃走する男の始まり

• リップは女性が責任と呼んでいるものから逃

避した最初の男性

The 3

rd

US President(1801-09):

Thomas Jefferson, 1743-1826

• 建国の父の一人、ジェ

ファソンが、国家予算

の2年分、1500万ドル

でフランスのナポレオン

より購入

• 4 ¢/1 acre(約200

メーター四方)

• Lewis and Clarkに新

獲得領土の調査を命じ

(4)

The Lewis and Clark expedition

(1804-1806)

• "Left Pittsburgh this

day at 11 o'clock with

a party of 11 hands 7

of which are soldiers,

a pilot and three

young men on trial

they having proposed

to go with me

throughout the

voyage."

アメリカ史に名を残すインディアン女

性の一人、Sacagawea , 1787-1812

• a Shoshone woman • By August 1805 the corps

had located a Shoshone tribe and was attempting to trade for horses to cross the Rocky Mountains. Sacagawea was brought in to translate, and it was discovered the tribe's chief was her brother Cameahwait.

Lewis and Clarkの取ったルート

西部、アメリカ的風景の発見

• Yellow Stone(世界初

の国立公園となる、

1872年)

(5)

Yosemite

Death Valley

1803年、領土拡張の始まりと開拓者

精神の形成

• ミシシッピ川以西への領土拡張開始

– ジェファソンがルイジアナをフランスより購入

• イギリス、スペイン、メキシコからの割譲、併

合、購入を繰り返し、アリゾナ・メキシコ国境

地帯購入(1853年)まで北米大陸での領土拡

張を続ける

開拓者精神(

Frontier Spirits)

• 拡張する辺境では独立心、勇気、平等の精

• 民主主義と結びつき独自の国民性形成へ

アメリカの神話

• 旧世界(=ヨーロッパ)での失敗

– 堕落したヨーロッパの歴史と習慣

• 新世界(=アメリカ)での再出発

– アメリカン・アダムの創出

アメリカン・アダム=ヒーロー

• 堕落以前の人間の原型

• 完全にinnocent

• 世界と歴史は彼から始まる

• 自由

• Self-reliance(自己信頼)

• Self-made man(独立独歩)

(6)

Tall Tale(ほら話)

から生まれたヒーロー

• Johnny Appleseed(1774-1847)

• Mike Fink(1770(?) - 1823)

• Daniel Boone(1734-1820)

• Davy Crocket(1786-1836

)

Daniel Boone

Bio:Boone is reported to have said

he needed more elbow room.

• In 1775, Boone blazed the trail known as the

“Wilderness Road" into what is now the U.S.

state of

Kentucky

and founded

Boonesborough

(Lexington)

, one of the first English-speaking

settlements in that region. During the

American

Revolutionary War

, Boone helped to defend the

Kentucky settlements from

American Indian

attempts to drive them out. After the war Boone

engaged in various business ventures, mostly

unsuccessful, and eventually resettled in

Missouri

, where he spent the final years of his

life.

biographies popularized the image

of

Daniel Boone

by John Flint

• the archetypal American Western hero,

who tames the wilderness and paves the

way for civilization.

• Flint's Boone fought hand-to-hand with a

bear, escaped from Indians by swinging

on vines (like Tarzan would later do),

「(明白な宿命)Manifest Destiny」

• 1840年代からはじまった西部開拓に広まる。

• 西部開拓は神の御心にかなった行為

(7)

1845 editor John L. O’Sullivan said

” to overspread and to

possess the whole of

the continent

allotted

by Providence

for the

free development of

our yearly multiplying

millions”

James Fenimore Cooper,

1789-1851

• アメリカ小説の父。ロマ

ン主義的

• Cooperstown、大森林

地帯のニューヨーク北

西部、オトシーゴ湖

OtsegoLake周辺に広

大な領地を持つ地主の

息子。

Leather-Stocking Tales革脚絆物語

• The Pioneers 1823,

• The Last of the

Mochicans 1826, • The Prairie 1827, • The Pathfinder 1840, • The Deerslayer 1841 • アメリカの抱える問題を取 り上げている • 自然の法律natural lawと 市民法律civil lawの対立。 • 自然と文明の対立 – 西部開拓の発展と共に問題 になる。 • インディアンと白人の対立

• 1740年代から1804

年までを舞台

• 20代から80歳半ばま

での

Natty Bumpo

, バ

ンポウ(

Leather-stocking Tales の主人

公の毛皮とり猟師;自然

を愛し,文明を憎む者).

• モヒカン族の親友のチ

ンガチグック

Chingachgook

と冒険

する。

空間のヒーロー、ナティ

• 広大な無限の空間に、

朽ち果てることなく、永

遠に生き続けるヒー

ロー

• D・H・ロレンスの評価

=>孤独で、ほとんど

利己心をもたない、克

己心をもち、忍耐強い

人間

外に向かうアメリカンヒーロー像

• 自己の本質的性格を貫いて生きるには絶え

ず荒野に行く(Jump off)する必要があった。

• アメリカの個人は、普通の社会の外側で人生

の出発

• 外にむかえば、自由を実現すべき環境を発

見できる。

(8)

Romantic view in the 19

th

Century

• Jean-Jaques

Rousseau

• Primitive humans,

noble savages, were

happier than modern

individuals.

高貴な野蛮人

Noble savage

• インディアン

Chingachgook )と

白人(

Natty Bumpo )が

対等

• アメリカ小説の主人公

の原型となる

• 理念やライフ・スタイル

をもとめ、自らの自由

意志により放浪する

The Last of The Last of the

Mohicans

http://www.amlit.com/mohicans/chap34.html • Chingachgook became once more the object of the

common attention. He had not yet spoken, and something consolatory and instructive was expected from so renowned a chief on an occasion of such interest. Conscious of the wishes of the people, the stern and self-restrained warrior raised his face, which had latterly been buried in his robe, and looked about him with a steady eye. His firmly compressed and expressive lips then severed, and for the first time during the long ceremonies his voice was distinctly audible. Why do my brothers mourn? he said, regarding the dark race of dejected warriors by whom he was environed(彼を取り巻く肩を落 とした戦士達を見つめて); why do my daughters weep?

• that a young man has gone to the happy

hunting-grounds; that a chief has filled his time

with honor? He was good; he was dutiful; he

was brave. Who can deny it? The Manitou had

need of such a warrior, and He has called him

away. As for me, the son and the father of

Uncas, I am a blazed pine(一本だけになった松), in a

clearing of the pale faces. My race has gone

from the shores of the salt lake and the hills of

the Delawares. But who can say that the serpent

of his tribe has forgotten his wisdom? I am alone

-• No, no, cried Hawkeye, who had been gazing with a yearning look at the rigid features of his friend, with something like his own self-command, but whose philosophy could endure no longer; no, Sagamore, not alone. The gifts of our colors may be different, but God has so placed us as to journey in the same path. I have no kin, and I may also say, like you, no people. He was your son, and a red-skin by nature; and it may be that your blood was nearer - but, if ever I forget the lad who has so often fou't at my side in war, and slept at my side in peace, may He who made us all, whatever may be our color or our gifts, forget me!

• The boy has left us for a time; but,

Sagamore

(=Chingachigook)

, you are not alone.

Chingachgook grasped the hand that, in the

warmth of feeling, the scout had stretched

across the fresh earth, and in an attitude of

friendship these two sturdy and intrepid

woodsmen bowed their heads together, while

scalding tears fell to their feet, watering the

grave of Uncas like drops of falling rain.

(9)

• In the midst of the awful stillness with which such a burst of feeling, coming as it did, from the two most renowned warriors of that region, was received, Tamenund lifted his voice to disperse the multitude(群集を解散させた).

It is enough, he said. Go, children of the Lenape, the anger of the Manitou is not done. Why should Tamenund stay? The pale faces are masters of the earth, and the time of the red men has not yet come again. My day has been too long. In the morning I saw the sons of Unamis happy and strong; and yet, before the night has come, have I lived to see the last warrior of the wise race of the Mohicans.

西部開拓熱の盛り上がり

・広大な平原の彼方に聳える大山脈と、更にそ

の先にある肥沃な谷や原野に対する憧憬

• 東洋との交易意欲

• テキサス、カリフォルニア、オレゴンの領有を

めぐるイギリスの政治的な動きが、合衆国発

展の障害になる恐れ

Gold Rush

• In 1848, Gold was discovered in the

California Territory

in1849 more than 80,000 persons

reached California and

• 55,000 on their way

‘49ers

Frederic Jackson Turner’s

“The Significance of the Frontier in

American History” 1890

• The West as a place of escape from society

• the West as a stage on which the moral conflicts

confronting society

• The frontiersmen as a mythic American Adam –

simple, virtuous, and innocent, untainted by a

corrupt social order

Results of Vanishing the

Frontier

• The brutalities of Indian war fares,

• the forced removal of the Indians to the

reservations,

• the racist discrimination against

Mexican-Americans and blacks,

• the risk and perils of commercial

agriculture and cattle growing,

• boom-and-bust mentality in the selfish

exploitation of natural resources

(10)

Constructing

Transcontinental railroad

• linking the eastern seaboard with the

pacific coast

• Completed

In 1869

Until the Completion of

Transcontinental Railroad, 1869

• アイリッシュとチャイ

ニーズ労働者を酷使

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