宗教多元主義と公共宗教論
著者
保呂 篤彦
雑誌名
哲学・思想論集
巻
43
ページ
1( 176) - 22( 155)
発行年
2018- 03- 28
哲
学
・
思
想
論
集
第
四
十
三
号
一
公
的
領
域
と
宗
教
、
宗
教
多
元
主
義
論
・
論
論
論
学
二
「
宗
教
多
元
主
義
」
と
い
う
言
葉
religious
pluralism
religious
pluralism
論
religious
pluralism
論
1
学
論
哲
学
論
exclusivism
inclusivism
論
論
学
哲
学
・
論
the
Real
response
transfor
哲
学
・
思
想
論
集
第
四
十
三
号
学
哲
学
論
学
・
・
学
集
学
学
・
哲
学
論
論
三
J
・
ヒ
ッ
ク
の
「
宗
教
多
元
主
義
」
と
バ
ー
ミ
ン
ガ
ム
に
お
け
る
社
会
的
実
践
学
・
哲
学
論
・
四
四
論
All Faiths for One Race
三
National
Fr
ont
National
Par
ty
学
学
学
論
論
論
論
学
・
哲
学
論
学
secular
faiths
secular
world-views
non-r
eligious
stances
for
living
10
・
・
11
学
・
哲
学
哲
学
・
思
想
論
集
第
四
十
三
号
family
resemblance
論
十
12
学
・
哲
学
論
学
学
学
学
・
哲
学
論
persona
impersona
論
complementar
y
学
思
十
論
・
十
・
・
・
13
思
四
「
世
俗
」
と
「
宗
教
」
哲
学
・
思
想
論
集
第
四
十
三
号
・
・
論
論
論
・
15
第
16
学
17
18
・
・
第
19
学
第
論
21 22
23
論
思
論
24
the
world
哲
学
・
思
想
論
集
第
四
十
三
号
26
・
27
第
論
29
十
30
論
31 32
論
想
思
五
「
宗
教
」
と
「
多
元
性
」
の
再
考
―
「
宗
教
多
元
主
義
」
の
課
題
論
哲
学
・
思
想
論
集
第
四
十
三
号
学
・
哲
学
論
学
・
33
response
学
34
学
論
思
mind
fr
ee
will
論
第
第
第
論
論
論
論
想
思
論
思
35
the
Real
・
Real
in itself, Real an sich
persona
哲
学
・
思
想
論
集
第
四
十
三
号
36
・
第
・
哲
学
学
三
想
・
・
論
論
十
・
・
・
四
論
集
38
・
・
学
39
40
・
・
哲
学
・
思
想
論
集
第
四
十
三
号
41
学
論
第
第
哲
学
42
学
十
思
論
43
the
“
one
world
”
of
today
集
conver
44
論
論
論
a
45 46
・
・
moder
論
47
論
48
学
・
哲
学
論
・
想
思
想
学
・
哲
学
学
学
・
哲
学
註
学
学
号
三
論
religious
pluralism
・
論
三
三
三
三
四
三
哲
学
・
思
想
論
集
第
四
十
三
号
pluralism
descriptive
ter
m
・
四
religious
pluralism
思
2
論
3
Lenn
E.
Goodman,
Religious Pluralism and V
alues in the Public Sphere
, New Y ork: Cambridge University Pr ess, 2014, pp.1-2. (Peter Jones, “[Book Review] Lenn E. Goodman, Religious Pluralism and
Ecclesiastical Law Jour
nal Ecclesiastical Law Society), V o lume 19, Issue 1, Januar y 2017, pp.97-99, p.97. 4
Lenn E. Goodman,
Religious Pluralism and V
alues in the Public Sphere
, p.2.
5
Lenn
E.
Goodman,
Religious Pluralism and V
alues in the Public Sphere
, p.2. dogmatism palochialism skepticism ibid. 6 ・ ・ Autobiography , Oxfor
d: Oneworld Pub
lications 2002, p.172.
7
John
Hick,
God Has Many Names
: Britain’s New Religious Pluralism
,
London:
Macmillan
1980.
・
論
第
論
第
三
“Living in a Multi-Cultural Society: Practical Reflections of a Theologian
” in: The Expositor y T imes , Januar y 1978. Philadelphi a: The
第
第
三
第
論
・
哲
学
論
8
・
・
三
三
John Hick, An Autobiography , p.163. 9 ・ ・
三
John Hick, An Autobiography , p.163. 10 ・ ・
三
三
John
Hick,
An Autobiography
,
論 11
・
・
四
四
John Hick,
An Autobiography
, p.171.
12
第
Christian Belief and Inter faith Dialogue Mar xists
思
想
Maoists
・
John
Hick,
An Interpretation of Religion: Human Responses to the T
ranscendent , New Haven and London: Y ale University Pr
ess, 1989, pp.3-5.
13
・
・
四
John Hick,
An Autobiography
, p.174.
14
・
学
・
・
四
三
・
Lenn
E.
Goodman,
Religious
Pluralism and V
alues in the Public Sphere
,
p.4.
・
哲
学
・
・
・
四
三
三
三
15
・
論
・
三
三
三
・
・
・
四
三
三
16
・
論
三
四
三
17
・
論
三
四
三
18
・
論
三
四
三
19
・
論
三
四
三
20
・
論
三
四
四
21
・
論
三
四
四
22
・
論
三
四
四
23
・
論
三
四
四
24
・
論
三
四
25
・
論
三
四
26
・
論
三
哲
学
・
思
想
論
集
第
四
十
三
号
27
・
論
三
四
28
・
論
三
29
・
論
三
30
・
論
三
三
31
・
論
三
32
・
論
三
33
John Hick,
An Interpretation of Religion: Human Responses to the T
ranscendent
, New Haven and London: Y
ale University Pr
ess 1989.
34
John Hick,
The New Fr
ontier of Religion and Science: Religious Experience, Neur
oscience and the T
ranscendent
, New Y
ork: Palgrave Macmillan 2010.
35
四
・
・
・
哲
学
集
post-axial r
eligion
36
John
Hick,
An Interpretation of Religion:
pp.246-249, and Chapter 15 The Personae of the Real (pp.252-277), Chapter 16 Th e 296). 37 W . C . S m ith
, The Meaning and End of Religion
, M in n e ap o lis : F o rt re ss P re ss 1 9 9 1 [o rig . N e w Y o rk : M ac m ill an 1 9 6 2 ], C h ap
Chapter 7 Faith.
38
・
・
三
三
John Hick, An Autobiography , p.262. 39 ・ ・
哲
学
John
H.
Hick,
Philosophy of Religion
Englewood Clif
fs: Pr
entice Hall 1990, p.112.
40
思
論
notionally
想
Lenn E. Goodman,
Religious Pluralism and V
alues in the Public Sphere
41 J. H. Hick, “For ewor d ”, in: W . C. Smith,
The Meaning and End of Religion
, Minneapolis: For tr ess Pr ess 1991[orig. New Y ork: 42
J. H. Hick,
“For
ewor
d
”, in: W
. C. Smith,
The Meaning and End of Religion
, p.xii.
43
・
・
哲
学
John H. Hick,
Philosophy of Religion
論 44
・
・
哲
学
John H. Hick,
Philosophy of Religion
, p.114.
45
・
・
哲
学
John H. Hick,
Philosophy of Religion
, p.114.
46
・
論
三
四
三
47
・
論
三
四
48
・
論
三
三
参
考
文
献
・
・
哲
学
・
論
・
・
J. H. Hick,
“For
ewor
d
”, in: W
. C. Smith,
The Meaning and End of Religion
, Minneapolis: For
tr
ess Pr
ess 1991. [orig. New Y
ork: Macmillan 1962.]
John H. Hick,
Philosophy of Religion
(Fouth Edition
), Englewood Clif
fs: Pr
entice Hall 1990. [2nd Edition 1973.]
John Hick,
God Has Many Names
, Philadelphia: W
estminster Pr
ess 1980.
John
Hick,
An Interpretation of Religion: Human Responses to the T
ranscendent
, New Haven and London: Y
ale University Pr
ess 1989.
John Hick,
An Autobiography
, Oxfor
d: Oneworld Publications 2002.
John Hick,
The New Fr
ontier of Religion and Science: Religious Experience, Neur
oscience and the T
ranscendent
, New Y
ork: Palgrave Macmillan 2010.
Lenn E. Goodman,
Religious Pluralism and V
alues in the Public Sphere
, New Y
ork: Cambridge University Pr
ess, 2014. Peter Jones, “[Book Review] [Lenn E. Goodman,] Religious Pluralism and V alues in the Public Spher e ”, in:
Ecclesiastical Law Jour
nal
(Ecclesiastical
Law
Society),
V
olume 19, Issue 1, Januar
y 2017, pp.97-99.
W
.
C. Smith,
The Meaning and End of Religion
, Minneapolis: For
tr
ess Pr
ess 1991. [orig. New Y
ork: Macmillan 1962.]
・
論
・
三
三
三
学
学
号
三
・
・
哲
学
・
思
想
論
集
第
四
十
三
号
四
三
三
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学
・
四
三
・
学
四
論
論
Religious Pluralism and Arguments over Public Religion
Atsuhiko HORO
Liberal has argued that the public sphere must be secular and that religions should stay in the private sphere. However, the tendency of deprivatization of religion seems to have strengthened in recent years: the Islamic revival around the world, the rise of evangelicals
or fundamentalists in the US. Thereby such an arugument that the effect and influence of religion should be excluded from the public sphere is also gradually being reexamined. By the way, one of the main reasons for the claim that the influence of religion should be
excluded from the public domain is possible social confusion due to the conflict between diverse and different religions. “Religious pluralism” as one of the theories of (christian)
theology of religions or as a theory of philosophy of religion is the theory that attempts to solve the problem of conflict of truth claims based on above mentioned diversity of religion. So, this paper focuses on the theory of J. Hick, a representative theory of the theological and